21 juli 2017

Erland om tjusningen med allsång

Hallå där, Erland Hagegård, operasångare som ledde Klassisk allsång vid Klarälven på Sandgrundsudden i lördags. En tradition han startade för nio år sedan.
 
– Det var 2008, då var bryggan på Sandgrundsudden nybyggd och jag tänkte ”Här måste vi göra något, här måste vi sjunga lite.” Nu på allsången var Mats Paulson huvudartisten. Monique Brynnel sjöng opera. Sedan hade vi två charmiga sångduellanter, Tord Grip, fotbollsspelare och tränare, och Janne ”Flash” Nilsson, racerförare. Marja i Myrom målade en tavla under konserten som sedan lottades ut. Hon fick med Mats Paulson på tavlan.
Varför allsång?
– Grejen är att man inte har så mycket röst längre och då är det kul med allsång. Någon har sagt att all sång borde vara allsång. Det blir en gemenskap. Jag gillar det lekfulla. Folk får ju gärna ta med sig en filt och sätta sig på under allsången. Jag läste om de här tanterna som tydligen hade lite ”för roligt”.
Du har haft fyra hjärtinfarkter och du kände av ditt hjärta innan konserten i lördags.
– Med en batteridriven hjärtstimulator gick det riktigt bra. Innan mådde jag kraftigt dåligt och berättade det för publiken och frågade dem om någon hade haft hjärtinfarkt. Jag har alltid nitroglycerin som är kärlvidgande i fickan. Med hjälp av mediciner lyckades jag genomföra konserten och vi hade väldigt trevligt och det var tre, fyra tusen i publiken.
Vad har du för planer framöver?
– Bland annat håller jag på med ”klingande memoarer”. Jag jobbar med att få fram gamla ljud och videoinspelningar, från konsert- och operahus i när och fjärran - exempelvis Wien, Frankfurt och Hamburgoperan.
    • Amanda Thorén NWT

    Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...