02 mars 2014

KATHE KOLLWITZ (GERMAN 1867-1945)




När jag gick på konstskola i Göteborg på 70-talet såg jag en utställning med hennes bilder på Göteborgs konstmuseum.Hon satte sig fast i min själ..jag älskar hennes bilder. En helt fantastisk konstnärinna. Jag samlade böcker om henne men tyvärr har alla mina böcker kommit bort efter vägen.Men kanske en dag kommer jag att ramla över henne igen.
Och nu står vi nära ett världskrig men vi lever  mitt i ett krig hela tiden. Bara några mil från vansinnes striderna. Aldrig mera ett krig, sa Kathe efter att ha förlorat sin son på slag fältet i första världskriget..alla dessa unga människor som dör och dött i krig och fattigdom..det är ingen bra värld. Det är ett helvete.

Marja i Myrom

Edvard Munch o Kathe Kollwitz hade en gemensam utställning.
Man känner deras gemensamma bildspråk.

Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...