19 november 2013

Älskade Elsas resa
 


måndagen den 18:e november 2013


Hon skriver...

Jag bad min mamma berätta om min tid som barn med astma och allergi på 80-talet. Det är första gången jag hör henne berätta. Jag vill gärna dela med mig. Hon skriver...

"En barnläkare kallade in mig efter att hon slutat andas och lagts i respirator. Han sa att jag var tvungen att förbereda mig på det värsta. Det är inte säkert att hon orkar mera,sa läkaren. Jag satt bredvid den lilla kroppen som man pumpade liv i. Jag kände när hon kom tillbaka, det var som jag hade förträngt alltihop. Jag fattade inte när slangarna drogs ut och jag fick lyfta upp henne igen. Huvudet lågt tungt på min axel. Det blåste ljummen utandning mot min hals. Hon lyfte huvudet och öppnade ögonen. Nu var det dax att ta upp kampen för att överleva. " mamma Marja.

Alla våra minnen kommer tillbaka. Nu har jag min mammas roll. Jag känner hennes förtvivlan tydligare när jag bär omkring mitt barn.
Jag vet var saker är i ambulansen. Jag vet i vilken ordning medicinerna ska tas. Jag vet vad som ges i sprutorna och jag försöker ha kontroll. Jag frågar och frågar och jag känner mig maktlös. Jag kände mig inte maktlös som barn. Jag hade förträngt det men nu är det är lite som att om vi inte vänder tillbaka i rätt tid kommer själen och hämtar oss som kan liknas med några rader ur "kvinnan som slår följe med vargarna"

"en natt bankar det på dörren. En kvinna står där i dimman med hår av ris och kläder av gräs,drypande av grönt vatten."Jag är du",säger hon,och jag har rest mycket långt. Kom med,jag har något att visa dig.."Hon vänder sig om,kappan glider upp,och det lyser som guld överallt.."

För första gången ser jag min mamma och hon lyser som guld.
 
Mariella




"döden var så nära" målad av Thore Andersson 1983

Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...