26 januari 2017

Sagans och fantasins betydelse i mitt skapande

Det känns underbart att jag som konstnär trotsat alla pekpinnar i mitt skapande. Det är lätt att inbilla sig att man måste följa modet och hänga med i rådande trender..men överlever man och klarar sig i all enkelhet och känner den brinnande lusten att skapa då behöver man inget mera än möta en människa som vill köpa det man målat..och det blir ringar på vattnet. Man vandrar vidare och vidare..och  hela mitt liv har jag målat..och har aldrig jobbat med något annat..nu blir jag snart 60 år och målarlusten är större än någonsin. Mötet med konsthistorien och många olika människor har gett mig möjlighet att ta ut svängarna..Sagoväggen på Teaterbiografen i centrala Sunne var som att kliva in i Himelriket när jag målade..när det sista penseldraget var klart..klev jag baklänges och stegen ramlade och jag föll handlöst tre meter rakt ner i asvalten..Jag minns att jag tänkte..Oj va ont det kommer att göra när jag slår i backen. Men det blev en värme och en ljuvlig känsla när jag flög upp över taket och såg hela målningen uppifrån.
Det var en "nära döden upplevelse".

Se konstnärslexikonet Amanda 1

Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...