05 oktober 2014

Glaskonstnär Carl-Emil Andersson

Om mig

Hej,
Mitt namn är Karl-Emil Andersson, jag är född 1987. Jag kommer ifrån en liten by som heter Mölnbacka ca 4 mil norr om Karlstad.
Jag började med glas under sommaren 2009 då jag åkte ner till Kosta på en 5-dagars kurs i glasblåsning. Väl hemkommen åkte jag tillbaka till Kosta en vecka senare på en 5 dagars fördjupningskurs i glasblåsning. Jag insåg direkt att det var detta jag ville hålla på med. Efter dessa 2 småkurser så började jag 3 veckor senare på KY-Glashantverk Grund i Kosta.  När jag slutade där så gjorde jag det med höga betyg i både varmt och kallt glas och nu finns det inget annat för mig än just glas!
Jag har jobbat en del sedan jag gick ur skolan både på Kosta Glascenter och assisterat Anette Ohlsson som driver Glashyttan i Sölvesborg och detta har fungerat kanonbra.
Under våren 2011 har jag jobbat som assistent i 3 månader åt Robinson Scott som har sin egen studiohytta i Minneapolis, Minnesota USA.
Efter detta så har jag gått 1 år på Glas design linjen i Nexö, Bornholm. Det är en 3 årig bachelor utbildning i glasdesign på Danske Design Skole. 
Jag har tidigare gått på skidskyttegymnasiet i Torsby och på gymnasiet i Karlstad. Jag gick på teknikprogrammet med Innovation och Design som inriktning. Jag gick ut gymnasiet 2007.
Efter gymnasiet så har jag jobbat som serviceman på ett företag som heter MIAB.
MIAB tillverkar stora luftreningssystem som renar processluft från lösningsmedel. Efter något år gick jag en KY-utbildning till industrirörmontör och svetsare.

Efter det att jag har börjat med glasblåsning så finns det inte längre något annat alternativ för mig än att arbeta med glas i olika former.  Jag har samma kärlek till glaset efter 3 år som när jag började, om inte mer.
Jag gillar att jobba med stora färgglada föremål. De ska ha en glimt av lekfullhet men ändå utstråla perfektion, det är mitt mål med min glaskonst.

Karl-Emil

Carl-Emils glaskonstverk står att se i Ett hus fyllt med drömmar i Värmlands minsta Konstmuseum vid Skasåsbron i Värmland

Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...