14 april 2014

Marja tar Nils till Mårbacka - Nyhetspressen.se

Marja tar Nils till Mårbacka - Nyhetspressen.se 

  Mårbacka Selma Lagerlöfs hem - Listen
www.listen.no/sted.php?sted_id=2100
Inger Stinnerbom ställer ut kostymerna till Västanå Teaters uppsättning av Nils Holgersson. Marja i Myrom ställer ut Nils Holgersson-motiv. Dagliga visningar av  ...


FOTO: HP SKOGLUND
Marja i Myrom med en broderad bild som ska ställas ut på Mårbacka under påskhelgen.

Marja i Myrom målar Nils igen

Karlstad
På 80-talet målade Marja ­Hallstensson bilder med motiv från Nils Holgersson. Det var den första gången hon signerade sina verk som Marja i Myrom och som modell för Nils stod hennes son David. Nu, nästan trettio år senare så ställer hon ut nya målningar med motiv från Nils Holgersson på Mårbacka.
– Det är något som jag drömt om, säger Marja som den här gången har valt en raggare från Sunne som modell för Nils.
Under påskhelgen kommer Marja i Myroms målningar med Nils Holgersson-motiv och ­Inger Stinnerboms kostymer från Västanå teaters uppsättning av Nils Holgersson att visas på Mårbacka.
– Det har funnits en mapp med tryck av Marjas bilder till salu i butiken på Mårbacka, den var väldigt populär och tanken var att beställa en ny mapp med motiv från trädgården. Men när Marja dök upp med alla de här bilderna så insåg vi att det fanns tillräckligt med material för en utställning, säger Lena Gynnemo, intendent på Mårbacka.
– Jag vaknar ofta mitt i natten och skriver ner en idé eller skissar på en målning, inflikar Marja som har producerat så gott som allt material sedan jul.
Lena Gynnemo berättar att vid en nyligen genomförd inventering av trädgården i Mårbacka så upptäcktes en ny syren­sort som hittills inte haft något namn.
– Så vi har fått lov att kalla den för Mårbackasyren.
Syrénen avbildas i en av Marjas trädgårdsmålningar, tillsammans med en Nils Holgersson som återvänt till Mårbacka som tonåring.
– Jag har använt en raggare från Sunne som modell. Det där är hans skor som jag förälskat mig i, säger Marja och pekar på ett par boots som skulle kunna vara hundra år gamla.
– Jag tänkte att det vore kul om Nils hade lite raggarkläder. Du ser den där bilden när han sitter i äppelträdet med en mobiltelefon, där ringer han till Selma som blir förbannad och säger ”Som du ser ut, nu får du ta och laga dina byxor!” och Nils svarar ”Men Selma, nu har det gått hundra år och det har ­blivit modernt med hål i byxorna!” berättar Marja.
På bilden som Marja talar om sitter Nils på en gren med ett äpple i famnen och ska ta sig ett bett. Bredvid står en Iphone med Apple’s logotyp synlig: ett äpple som det tagits ett bett ur. Marja associerar gärna vitt och brett och kallar sig också för en spontan målare.
– Det hänger ihop med att jag målar mycket live till musik och gör väggmålningar. Jag är inte tekniskt fulländad utan bygger på något eget som jag har ­inuti mig. Man ska kunna receptet men sedan göra sin egen grej, menar Marja.
Hennes målningar blir kvar på Mårbacka över sommaren, men sedan är det tänkt att de ska ut på turné.
– Det har kommit förfrågningar från andra platser i Sverige och från utlandet, så det blir en vandringsutställning.
Men för Marja kan det inte bli större än att få ställa ut på Mårbacka
– Det är som en dröm att få vara med i det här sammanhanget, och det är så kul att de släpper in nya saker i den här miljön. Jag hoppas bara att ­Selma skulle ha blivit nöjd, hon var ju ingen bildälskare och hade många synpunkter gällande ­illustrationerna till sina böcker. Vi får väl se om hon spökar under utställningen, säger Marja i Myrom.
Utställningen på Mårbacka invigs i morgon klockan 12 och har även öppet lördag och söndag klockan 12-16.

Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark i...